Whale watching en lunch in Fishermans Cottage

30 juli 2016 - Stanford, Zuid-Afrika

Vandaag gaan we walvissen kijken! Aangezien we de boot bij Southern Right Charters hebben geboekt van 09.00 uur en het 45 minuten rijden is, zullen we om 07.30 uur moeten vertrekken bij Blue Gum. Dat is best vroeg in de vakantie!

We krijgen een lunchpakketje mee met croissantjes, muffins, appels etc en sommigen van ons nemen een Primatourtje voor de boottocht. Bij aankomst, krijgen we een korte briefing van de gids over de verschillende walvissen, de grootte van de dieren en de 'tanden' wat in de mode industrie wordt gebruikt voor balleinen (onverwoestbaar en enorm flexibel). Een walvis is even groot als 10 Afrikaanse olifanten. Enorm, dus!

Dan gaan we op weg. Het ziet er een solide catemaran uit. Jackie moet helaas tot haar verdriet een zwemvest aan. De zee is redelijk rustig, het zonnetje schijnt, we mogen dus niet klagen. Na een tijdje varen spotten we de eerste walvissen. Enorme dieren waarvan we alleen delen van het lichaam zien, maar niet echt de complete indrukwekkende staarten. We zien ze wel water spuiten. Al met al blijken er zo'n 50 tot 60 walvissen te zijn. Ze zwemmen ook gewoon onder de boot door. Een mooi uitje!

Na de walvissen, rijden we Hermanus in. Stoppen even bij de Tourist Information, maar besluiten dat het lunch tijd is. Op zoek naar een Italiaans restaurantje, lopen we een leuke Wine Shop binnen, vragen daar naar een goed restaurant en zij adviseert ons Fishermans Cottage. Een heel oud pandje, wat er ook van binnen zo zo uit ziet. Maar wat hebben we heerlijk gegeten, een mooie fles wijn van Kleine Zalze (waar we twee dagen later op mijn verjaardag gaan dineren) voor nog geen 6 euro en echt super leuke bediening. Locals eten hier, wat maakt dat wij ons thuis voelen hier. Hele lekkere grote mosselen gegeten en de frietjes waren zo lekker, dat we nog twee extra porties bestelden. Onze blanke Afrikaanse serveerster wist ons te vertellen dat de eigenaar/chef die Nederlands bleek haar had gevraagd of wij Dutch waren en toen zij dat beaamde zei hij dat we 'ashamed' moesten zijn. Nou ja, de frietjes waren zo lekker - wij schamen ons nergens voor. Goed is goed. Vervolgens kwam ze met een tube mayonaise van de Zaanse Hoeve (AH) aan... Maar was echt leuk hier, echt een aanrader. Goed gegeten, leuke ambiance voor echt geen geld!

Teruggekomen bij Blue Gum, gaan Sicco en ik nog even de circular walk van een uurtje trachten te doen. Maar volgens de receptioniste is er geen route, moeten we gewoon de bordjes en pijltjes volgen. Dat doen we dan ook, maar haken toch af na een tijdje. Omdat we gokken waar we heen moeten en er echt geen enkel bordje te vinden is. Onderweg nog wel springbokken gezien

s'Avonds wederom lekker gegeten in het restaurant van Blue Gum. Na het hoofdgerecht de dames gevraagd om de open haard in ons huisje aan te steken. Zodat het bij thuiskomst heerlijk warm en gezellig was. DVD-je gekeken (Happy Feet II) en onder de wol!