Van Swaziland terug naar Zuid-Afrika, Marloth Park

9 augustus 2016 - Marloth Park, Zuid-Afrika

Vandaag gaan we weer terug naar Zuid-Afrika en we willen dus een beetje op tijd vertrekken. Rond 8 uur gaan we ontbijten en rond 9 uur zitten we in de auto.

Het is nog een lange rit door Swaziland. Maar het is geen straf want het is een prachtige route, een mooi landschap, groen, bergen. En heel veel craft markets langs de weg, veel prachtig houtsnij werk. Helaas zijn we niet even gestopt om te kijken. Drommen schoolkinderen naast de weg, die door de bus zijn afgezet en nog een eind naar huis zullen moeten lopen.

Bij de grens aangekomen, zullen we ons wederom moeten melden bij de douane van Swaziland. Het gaat vrij voorspoedig en op het moment dat we buiten stappen, stopt er net een grote touring car dus er vormt zich een flinke rij. Gelukkig waren we eerst anders hadden we een hoop vertraging opgelopen. In Swaziland staan er langs de weg veel grote borden, een waarschuwing voor HIV en Aids. En bij het douane kantoor zien we dozen met condooms die men gratis kan meenemen. Bij de douane van Zuid-Afrika krijgen we een stempel en kunnen we onze reis vrij snel vervolgen. In het grensgebied zie je weer vrij veel armoede, zowel aan de Zuid-Afrikaanse kant als in Swaziland.

In Zuid-Afrika is het ook een mooie route. We volgen de TomTom, de offline routekaart van Zuid-Afrika en de beschrijving van Marc. En op een gegeven moment moeten we de geasfalteerde weg af en een gravel bumpy road volgen voor 10 km. Doordat het zo slecht is, kan ik maar zo'n 15 km per uur rijden. Hmm, dan duurt het toch best lang. Maar na zo'n 4-5 km zijn we bij de ingangspoort van het Marloth Park en vanaf daar is de weg gelukkig weer geasfalteerd. We melden ons, vullen het nodige papierwerk in, betalen zo'n 140 rand (8 euro) en zijn in het natuurpark. We rijden op Olifant Road en zullen op Waterbok Street naar links moeten om wederom de bush in te rijden. Uiteindelijk komen we aan bij Bushwise Safaris & Lodge.

We worden al opgewacht door Tim. Het is een kleinschalige lodge met 7 kamers en aan de achterzijde blijken we direct aan het Kruger Park te grenzen. Aan de Crocodile River staat een electrisch hek wat het grote gevaarlijke wild tegen moet houden. Helaas geen luipaarden want die springen er over heen. We zijn hongerig (het is inmiddels weer rond 15.00 uur) en bestellen wat sandwiches met limonade. En verorberen dat op het terras op de eerste verdieping waar we in het zonnetje een prachtig uitzicht op de bush hebben.

Die middag relaxen we aan het zwembad. Een klein, ijskoud, bad maar het is een 'infinity pool' wat prachtige foto's oplevert. En vervolgens loopt het Nederlandse gezin binnen, wat we twee keer eerder zijn tegengekomen: in St. Lucia bij de krokodillen en in Swaziland bij het Swazi Village. Grappig, van alle reisroutes en lodges zitten ze heel toevallig precies deze nacht ook in deze lodge. Eigenlijk heel leuk. Het zijn drukke, enthousiaste mensen. Aan het einde van de middag gaat Sicco met de meiden nog even een blokje om om de lodge. En na 50 meter stopt er een Afrikaanse dame in de auto en vertelt ze dat zij iets verderop een luidpaard gezien heeft. Dus dat ze moeten oppassen. Natuurlijk kwamen ze rustig terug naar de lodge, maar wel met een stoer verhaal.

s'Avonds hebben we aan een lange tafel met het andere gezin gezeten voor het diner in de boma (haardvuur). Eerst bang gemaakt door de ranger en zijn enge verhalen dat een luipaard aangetrokken wordt door witte, lichte kleding. En ik heb een licht grijs vest aan, dus voel me niet helemaal op mijn gemak. Het diner is een pompoensoepje en als hoofdgerecht een stoofgerecht, rijst en een salade. Wat minder dan het eten tot nu toe, maar we zitten dan ook in de bush.

Aangezien we de volgende ochtend onze allereerste game drive hebben geboekt en we al om 05.30 uur (!) klaar moeten staan, gaan we op tijd naar bed. Spannend!