Onze eerste Game Drive!

10 augustus 2016 - Marloth Park, Zuid-Afrika

Vandaag gaat het dan eindelijk gebeuren, onze aller eerste Game Drive door het Kruger Park.
Deze game drive hebben we bij onze lodge geboekt en omdat de eigen ranger van Bushwise op verlof is, is er een free lance ranger ingehuurd: Neill. We moesten om 05.30 uur klaar staan voor vertrek. In de vakantie is dat echt best vroeg. De wekker ging om 05.00 uur en iedereen trok zo'n 4-5 lagen kleding aan (met handschoenen, muts was ook lekker geweest), want we hadden al gehoord dat het s'ochtends in zo'n open auto vreselijk koud is.

Al voor 05.30 uur staat Neill op ons te wachten, hij heeft er blijkbaar ook zin in. Ik meld toch maar even dat Jackie het spannend vindt en hij zegt dat dat nergens voor nodig is. Sicco, Jackie en ik gaan op de achterbank zitten en Caro en Romee in het midden. Het is een prive safari, heerlijk! We hebben allemaal nog een deken gekregen en deze hebben we ook zeker hard nodig.

We rijden Marloth Park uit en komen vervolgens op een geasfalteerde weg waar we zo'n 80 km per uur rijden. Nou, dan is het s'ochtends vroeg best heel koud in een open auto in winters Zuid-Afrika. We zijn dan ook ongeveer bevroren als we bij de Crocodile Bridge aankomen. Er staat al een rij voor de ingang van het Kruger Park, mede omdat maar een poort het doet. Maar alle safari voertuigen krijgen voorrang, dus we rijden er zo voorbij. Neill meldt zich bij het kantoor en vervolgens gaan we op pad.

Inmiddels is het iets over zessen en begint het al licht te worden. We rijden het Kruger Park in en spotten direct al veel impala's. Mannetjes hebben hoorns en de dames niet. Volgens Neill zullen we 'sick and tired' van impala's worden want er zijn alleen al in het Kruger Park zo'n 168.000 van deze dieren. Ze kunnen 3 meter hoog springen en 12 meter ver.

De rangers hebben allemaal contact met elkaar. Op een gegeven moment maken we dan ook rechtsomkeert omdat er blijkbaar leeuwen zijn gespot 'on a kill'. Na een tijdje, komen we inderdaad aan bij een plek waar veel auto's staan en daar is kortgeleden een buffel gedood door leeuwen. Een mannetjes en vrouwtjes leeuw doen zich uitgebreid tegoed aan de prooi. En een derde leeuw ligt rustig toe te kijken. Het beest is nog in tact, maar de leeuwen gaan er niet zachtzinnig mee om. Op een gegeven moment kijkt een leeuw op en zijn hele kop zit onder het bloed. Normaal eten de mannetjes leeuwen eerst en wachten de vrouwtjes leeuwen rustig hun beurt af. Bijzonder om deze dieren 'on a kill' te zien, van redelijk dichtbij.

Vervolgens zien we twee Afrikaanse wilde honden voor onze auto rennen op het asfalt. Neill wordt zo enthousiast als een blij kind. Er zijn namelijk slechts 350 African Wild Dogs in het Kruger, de enige plek waar ze voorkomen. Bovendien is dit pas de tweede keer dat hij ze ziet dit jaar. Eigenlijk zijn het best lelijke beesten, net honden maar dan bruin met zwarte vlekken.

Dan rijden we weer wat verder en is er een cheetah. Bij deze spot is het wat drukker. Er is iemand die eruit rijdt om onze auto er in te laten. Maar daar is een andere dame niet blij mee. Maar schijnbaar hebben ranger voertuigen altijd voorrang boven gewone auto's. De cheetah oftwel jachtluipaard is eerst niet zo makkelijk te zien, maar later wel. Een mooi indrukwekkend beest. Ook dit is heel bijzonder, want ook hier zijn er maar zo'n 350 van.

Na deze indrukken is het tijd voor ontbijt. We rijden naar Lower Sabie voor een ontbijt bij Mug & Bean. Goede koffie, flinke ontbijtgerechten en een prachtig uitzicht op het water en de natuur. Prachtige vogels,hippo's etc.

Om 10.00 uur gaan we weer verder. We spotten nog een neushoorn, buffels, zebra's, giraffen, apen, krokodillen, hyeana's, olifanten en nog veel meer. We hebben het erg naar onze zin. Neill is namelijk heel enthousiast en weet enorm veel te vertellen. Dus we stellen allemaal heel veel vragen en de kinderen praten ook lekker Engels met hem.

Rond 12.30 uur komen we uiteindelijk bij de poort aan. We lopen nog even het winkeltje in, kopen een boek van alle dieren in het Kruger (in het Afrikaans) en koude drankjes. Rond 13.00 uur zijn we weer bij de lodge. De safari heeft zo'n 7,5 uur geduurd terwijl het eigenlijk maar 5-6 uur zou zijn. Neill had er zelf ook veel lol in, het was super!

Bij de logde aangekomen, krijgen we een lunch in plaats van het ontbijt. Het is een koude rijst salade met allerlei groentetjes, vers brood en een lekker sapje. De rest van de middag gaan we genieten van het lekkere weer, het zwembad, een boekje etc. Terwijl we bij het zwembad zijn, zien we zo een struisvogel om de lodge lopen.
s'Avonds krijgen we weer een soepje, een stoofpotje met rijst en salade en een dessertje. We gaan op tijd naar bed, want zijn moe van het vroege op staan. Truste!