Van Cape Town via Hermanus naar Stanford

29 juli 2016 - Stanford, Zuid-Afrika

Vandaag gaan we het huis aan 42 Napier Street verlaten. We checken uit en drinken bij het Village Cafe op de hoek van de straat nog even een capuccino en een espresso. Omdat het zulk slecht weer was de afgelopen dagen en we toch nog even de kleurrijke wijk Bo Kaap (voorheen Maleisische buurt)met eigen ogen wilden zien, reden we er met de auto doorheen voordat we Cape Town achter ons zouden laten. Was leuk!

Zodra we wegrijden uit Cape Town passeren we de ene township na de andere. Het zijn echt hutjes met golfplaten daken, groepstoiletten maar heel veel satelliet schotels. Grote townships vlak naast de snelweg.

Omdat het vandaag mooi weer is, kiezen we voor de scenic oftewel toeristische route naar Hermanus, Stanford. We passeren Gordon's Bay, Pringle Bay en Betty's Bay. Vooral het eerste stuk is prachtig omdat je vlak langs de kust rijdt en een prachtig uitzicht hebt. Vandaag gaan we picknicken langs de route, lekker in het zonnetje.

Hermanus is een kustplaatsje wat vroeger heel luxe was. We rijden nog een half uurtje door en komen dan aan in Stanford. We volgen de bordjes Blue Gum Country Estate en verlaten de asfaltweg om een gravel weg op te rijden. Eerst redelijk, maar door de enorme hevige regenval van de afgelopen dagen zijn er enorme gaten geslagen die gevuld zijn met water en waardoor je dus ook niet weet of het diep is. Omdat we de diepe putten wilden vermijden en aan de zijkant van de weg gingen rijden, kwamen we vast te zitten met de wielen in de drassige berm. Sicco ging duwen, maar we zaten echt vast... grrr! Gelukkig kwam er een pick-up truck met een paar sterke mannen aan rijden (de buren van White Water Farm). Zij hebben ons er naar achteren met de pick-up uitgetrokken. Later hoorden we ook dat de provosorische brug die we eerder hadden genomen, twee dagen daarvoor was weggeslagen door de hevige regenval. De brug was die dag gerepareerd en weer begaanbaar.

Aangekomen op Blue Gum, hebben we ons geinstalleerd. Een lekker flesje wijn opgehaald en buiten in het zonnetje genuttigd. Prachtig gelegen met uitzicht op de wijn- en olijfboomgaarden en bergen. Een Engels getinte accommodatie wat op het eerste gezicht een beetje gedateerd overkomt, maar eigenlijk heel sfeervol was. Met name ook door de super vriendelijke mensen.

Door de afgelegen locatie en de bumpy road, besloten we om hier s'avonds niet weg te gaan. Lekker in het restaurant van Blue Gum gegeten bij de knisperende open haard.