Verjaardag vieren in Zuid-Afrika!

1 augustus 2016 - Gordons Bay, Zuid-Afrika

Na lekker geslapen te hebben, zijn we wederom vroeg wakker en ontwaken bij de prachtigste zonsopgang!

Voor het ontbijt gaan we naar de lounge van Colourful Manor en worden allerhartelijkst ontvangen door Dory en Johan (het ZA managing koppel wat haar taak met enorm veel liefde en toewijding uitvoert). Ik wordt gefeliciteerd, er wordt Happy Birthday voor me gezongen en we krijgen een heerlijk flesje prosecco cadeau. Het ontbijt is ook heerlijk, full English breakfast met alles erop en eraan.
Van Sicco krijg ik een safari verrekijker. Speciaal voor deze reis en als bijzonder aandenken aan dit avontuur.

We hebben deze ochtend nog een ontmoeting met Marc Schoon van Madiba Travel, onze lokale reisagent. Leuk om onze ervaringen tot nu toe te delen en om tips voor de komende bestemmingen te krijgen. Ook van hem krijg ik een flesje Vonkelwijn, lekker!

Vandaag is het mijn dag en ik kies ervoor om het wijngebied in te gaan en heerlijke wijnen te gaan proeven. Marc adviseert om vanuit Colourful Manor te rijden richting Stellenbosch, door naar Franschhoek en een mooie route via Grabouw weer terug naar onze accommodatie.

Onze eerste stop is bij Delair Graff. Een prachtig wijnlandgoed, hoog gelegen met een prachtig uitzicht en veel kunstobjecten in en rond het pand. Maar ook bijzonder luxe. De eigenaar schijnt een Duitse diamantair te zijn, wat ook blijkt uit de juwelierszaak die in het pand huist. Prachitge grote juwelen, waaronder een diamant van 118 caraat. Hmm, leuk verjaardagscadeautje..

We proeven 3 wijnen naar keuze voor 50 rand, omgerekend 3 euro, lekker buiten in het zonnetje. Wat kleine borrelhapjes erbij zoals olijven, broodsticks en droe worst. Het is namelijk nog maar een uurtje of 11 - 12, dus een beetje vroeg voor de lunch.
Volgende stop is Zorgvliet. Ook een tip van Marc omdat hij daar 11 jaar geleden getrouwd is. Hier is het rustig, we zijn de enige gasten. Aangezien ik de chauffeur ben deze vakantie, hoef ik geen wijn meer te proeven. En kan helaas ook geen wijntje bij de lunch meer hebben vind ik zelf. Dus ik eet een heerlijk pastaatje zonder wijn, dat is voor mijn doen heel bijzonder. Mooi wit landgoed, vriendelijke service en heerlijke gerechten. We genieten wederom.

Van daar rijden we verder richting Franschhoek. Een heel leuk bijzonder, koloniaal ogend dorpje. Ook beetje Amerikaans, Hollands etc. We rijden er door heen omdat de tijd best snel wegtikt. Rijden richting Grabouw en rijden door een prachtig landschap. Bergen, bochten, mooie vergezichten, weinig verkeer. Richting de bewoonde wereld, zien we weer veel donkere mensen langs de weg lopen en staan te liften. Je ziet dat men niet veel heeft.

Rond 17.00 uur zijn we weer bij Colourful Manor. Maken mooie foto's bij de prachtige zonsondergang, openen het flesje prosecco, Caro en Romee proeven mee.

Onze taxi komt ons om 18.30 uur ophalen om ons naar Restaurant Terroir op wijnlandgoed Kleinze Zalze te brengen. Het is een mini van busje, wat ons doet herinneren aan onze Thailand reis van twee jaar geleden.

Bij Terroir hebben we een heerlijke avond. Mooie gerechten, heerlijke wijnen en goed gezelschap. Van de kinderen krijg ik hier de knuffels en mooie cadeaus (love you to the moon & back).

Een verjaardag om nooit meer te vergeten!