Hippo & Crocodile Cruise

4 augustus 2016 - Saint Lucia, Zuid-Afrika

Aangezien Ingwenya Lodge een self-catering accommodatie is, moeten we nu zelfs ook voor ons eigen ontbijtje zorgen. Daarom vanochtend erg eenvoudig: wat bolletjes met verse aardbeien. Verder relaxen we allemaal op onze eigen manier. Ik zit lekker in het zonnetje een boekje te lezen.

Vandaag gaan we rond een uurtje of 12 lunchen, wederom bij de St. Lucia Ski Boat Club. In de tuin was het lekker, maar daar aan het meer waait het best hard en is het wel wat fris. We doen dan ook de dikke vesten aan. De lunch is weer goed, wederom een ander flesje wijn erbij. Sicco doet er alles voor om hoog in de ranking van Vivion terecht te komen (een plaats binnen de top 100 lonkt). Alle wijntjes worden dan ook uitgebreid gefotografeerd en gerecenseerd.

Om 15.00 uur worden we bij ons huis opgehaald voor de Hippo & Crocodile Cruise die vandaag op het progamma staat, dus we gaan huiswaarts. Kleden ons thuis warm aan: een lange broek en de vesten mee. We worden opgehaald door een open safari voertuig, dus we komen al een beetje in de sfeer.

We hebben gekozen voor een kleinschalige cruise, genaamd Shakabarker. Op deze platte boten passen maximaal 15 mensen en dat maakt dat deze boten dichterbij kunnen komen en makkelijker manouvreren. En de informatie die ze vertellen is veel uitgebreider. Twee leuke Zulu jongens/mannen verzorgen onze cruise. Na een kort verhaal gaan we varen. Al vrij snel komen we langs een kleine inbedding waar twee krokodillen liggen te zonnen. Een wat kleinere die wat groen bruiner is en de andere is vrij fors en is wat geel groener. Echte schutkleuren. Ze liggen zo stil, zijn zo mooi groot en indrukwekkend dat het bijna lijkt alsof ze nep en van plastic zijn. Maar de bek gaat eens open, de ogen knipperen, dus ze zijn wel degelijk echt. En wij zijn zo dichtbij.

We varen verder en we zijn niet de enige boot op het meer. Er varen een aantal grote en een aantal kleine. Maar wij hebben de leukst en de leukste stoeltjes! Na een tijdje varen, spotten we wat hippo's in het water. In groepjes van 3 tot 4. Je ziet de rug en soms de kop die boven komt. De rivier is maar zo'n meter diep en de hippo's die staan dus ook in het water. We moeten alle handen binnenboord houden en niet te hard praten.

Op een gegeven moment varen we naar de top locatie volgens onze gids. Dat is een bossig strandje waar enorm veel hippo's liggen. Soms gaan er een of twee het water in. Dit gaat langzaam want het zijn logge beesten. Alhoewel ze echt heel gevaarlijk zijn en snelheden van zo'n 40 km per uur rennend kunnen halen. Het water ingaan, gaat snel. Ze zijn een beetje in paniek omdat er zoveel boten zijn dat ze het liefste snel het water in rennen. Mooi gezicht! Volgens de gids zijn het volgzame dieren dus als er een hippo op staat om het water in te gaan, volgt de rest vanzelf. Dat klopt, maar duurde wel een tijdje.

Het is prachtig om te zien door de verrekijker hoe de hippo's in beweging komen, naar het water lopen op het dooie gemakje en dan als het gek het water in stormen. Door de verrekijker zijn ze echt enorm.

De hippo's zijn allemaal rood, beschadigd. Het zijn enorme agressieve dieren, ook naar elkaar toe. De gids vertelt nog dat ze ook zeker agressief naar mensen kunnen zijn. Ze kunnen zomaar de boot aanvallen zodat die kapseist en alle mensen dood maken. Maar dit is meer voor kleinere bootjes natuurlijk. Desalniettemin is het allemaal indrukwekkend. Op een gegeven moment zijn we omringd door hippo's en moeten we rustig wachten tot we ergens tussendoor kunnen. Want je moet hippo's niet bedreigen. De gids kijkt op een gegeven moment ook een beetje onrustig en ongemakkelijk om zich heen, wat ons ook niet ontgaat.

Verder vertelt de gids over de mangrove en we zien nog een hele bijzondere vogel. We krijgen onderweg koffie, thee of warme choco. Met een enorm hard stukje koek wat je moet dopen in je warme drank, best lekker. Er is fruit in overvloed. En mooie verhalen, ruimte om vragen te stellen. Alleen praat de gids een beetje onduidelijk. Al met al hebben we twee krokodillen gezien en wel zo'n 50 hippo's. Erg mooi!!

We worden weer netjes thuis afgezet door de gids. De avond staat in het teken van ontspanning thuis. Jackie speelt restaurantje, we spelen Halli Galli, Monopoly Deal, ipads en bloggen. Wederom geen hippo's.... denken we..