Vandaag 17 jaar getrouwd!

6 augustus 2016 - Pongola, Zuid-Afrika

Vandaag is het 6 augustus en zijn we 17 jaar getrouwd. Bijzonder om dit op deze prachtige locatie te vieren.

We worden rond 07.00 uur wakker en ik doe meteen de buitendeuren open. Vanuit ons heerlijke bed met klamboe, kijken we zo het prachtige Zuid-Afrikaanse landschap in met een geweldige zonsopkomst. Alleen bergen, bos, natuur en verder niets wat het uitzicht belemmert. Slechts natuur geluiden en rust. Hoe bijzonder!

Met de meiden hebben we afgesproken om om 09.00 uur te gaan ontbijten. Na een heerlijke buitendouche, gaan we naar het restaurant. Er wordt ons een full English breakfast geserveerd en de meiden kiezen elk voor een eitje naar keuze. Verder een mooi buffet met alles erop en eraan. Aangezien het prachtig zonnig weer is, de locatie zo heerlijk kleinschalig en rustig is, spreken we af om vandaag helemaal niets te doen. Alleen maar rust en ontspanning. Eigenlijk is dit de eerste rustdag na 1,5 week intensief reizen met heel veel nieuwe indrukken.

Na het ontbijt, laten we de wasjes doen. Ik druk de receptioniste op het hart om de was apart te wassen en op 30 graden. Op hoop van zegen...

Het enige wat op het programma staat vandaag is de lunch en vier manicure behandelingen voor de dames. Om en om gaan we dan ook naar de Sanctuary wat een tentje is van bamboe met een doek op een iets afgelegen plek, waardoor je in alle rust en met alleen vogelgeluiden kunt genieten van de gewenste behandeling. Het is heerlijk!

Met Dudu, de dame van de manicure, heb ik een interessant gesprek over de Zulu cultuur. De provincie Kwazulu Natal strekt namelijk van Durban tot aan Swaziland. Zulu's mogen nog steeds meerdere vrouwen trouwen, maar het gebeurt steeds minder. Een of twee is tegenwoordig meer gebruikelijk omdat de man dan ook alle dames en gezinnen moet onderhouden en dat gewoon te duur is. De eerste vrouw moet de man goedkeuring geven om met elke volgende vrouw te mogen trouwen. Dudu is erg blij met de huidige ontwikkelingen, dat meisjes mogen studeren etc. Haar opa had 7 vrouwen en al die gezinnen woonden ook bij elkaar in dezelfde leefgemeenschap, weliswaar elk met een eigen huisje. Maar die vrouwen en alle kinderen konden natuurlijk niet allemaal even goed met elkaar overweg. Dus het was niet altijd one big happy family. Ze vertelt ook dat zij en alle collega's op Shayamoya verblijven, 24 dagen achter elkaar werken (aantal uren per dag ligt niet vast en is zeker niet gemaximaliseerd tot 8) en dan 6 dagen vrij hebben om naar hun familie te gaan. Ze is geinteresseerd in ons land en vraagt wat voor wild (game) wij hebben in het bos. Ik lach en zeg dat het eigenlijk hoofdzakelijk kleine dieren zijn zoals konijnen.

Verder lezen we, liggen aan het zwembad, doen een spelletje, gebruiken de trampoline, spelen tafeltennis en genieten!

s'Avonds is er een braai bij de boma. We zitten voor het borrelhapje, heerlijke kleine worstjes van de bbq, rond de boma. En daarna zitten we aan de gedekte tafels rond de boma. Een mooi buffet met lekkere salades, kip, lam, worst, bief, millipap, gebakken aardappelen etc. Het smaakt voortreffelijk en door de schemerlampjes, de olie lampjes en het haardvuur is het zo sfeervol, warm en gezellig. Echt leuk! Onze eerste braai.

Het dessert is heerlijke cheesecake. Normaal ben ik niet zo'n fan, maar deze is me lekker! We drinken nog een glaasje en gaan daarna als laatste weg.

Wat was het lekker vandaag en wat is dit een heerlijke accommodatie om nooit te vergeten.