Swazi Village en pizza afhalen

8 augustus 2016 - Mbabane, Swaziland

Ondanks het vreselijke hotel, hebben we heerlijk geslapen. We gaan ontbijten en ook daar blijkt een waiting list te zijn... grr... Het is een enorm ontbijtbuffet: van diverse warme gerechten, tot  alle ei bereidingen, versgebakken wafels en pannekoeken, veel vers fruit, cereals, (zoete) broodjes, dranken etc. Voor de kinderen is het een paradijs, ik vind het zo zo.

Na een aantal pogingen, krijgen we eindelijk iemand van Swazi Trails te spreken. Het Millwane nature reserve is in de buurt waar je doorheen kunt rijden om wild te spotten, maar je kunt er ook mountainbiken en wandelen. En het lijkt ons leuk om het Swazi Village te bezoeken met dans. Dus we gaan op pad.

We zijn van plan om eerst naar Millwane te gaan en later die middag het Swazi Village aan te doen. Onderweg passeren we een kleine craft market met zo'n 6 stalletjes. Leuke dames die trots zijn op hun spullen, maar het niet enorm en dus vervelend aanprijzen. We scoren een echte djembe voor 80 rand (4,50 euro), een sla couvert voor 40 rand (2,75 euro) en een decoratieve koehoorn voor 90 rand (5,50 euro). Leuk!

Helaas is het natuurpark verder rijden dan we dachten en we zijn bang dat we dan het Swazi dans festijn missen. Dus we gaan even rustig naar de Spar, vragen de weg aan iemand in een Royal Swazi busje wat daar toevallig staat (volgens hem gaan we de goede kant op als we het gevoel hebben verdwaald te zijn, oke..). En het blijkt dat we helemaal aan de verkeerde kant zitten. We besluiten rustig de goede kant op te rijden. Komen nogmaals langs een craft market waar we voor de meiden een leuk armbandje kopen voor 10 rand elk (0,60 euro). Verder zijn we daar redelijk snel klaar omdat we ons geintimideerd voelen door iedereen die ons van alles wil aansmeren. Jammer, want de giraffen krukjes etc zijn super. Ik zou wel een vrachtje willen laten verschepen als het mogelijk is van leuke Zuid-Afrikaanse spulletjes.

We rijden verder en komen bij het natuurpark aan waar we entree moeten betalen. In het natuurpark moeten we nog een 1km rijden om bij de watervallen en het Swazi Village aan te komen. Een hobbelige slechte weg, veel putten en op een gegeven moment passeren we een auto. En daar zit het Nederlandse gezin in wat we eerder in St. Lucia bij de krokodillen tegen kwamen. Grappig.

Bij het Swazi Village aangekomen is er nog net voldoende tijd om de tour door het Swazi dorpje te doen en daarna de Swazi dans bij te wonen. We worden opgehaald door een gids in klederdracht en met een oranje Nederlands elftal trainings vestje. Ik maak nog een grapje dat dit wel heel toevallig is en of hij dat speciaal voor ons gedaan heeft. Hij neemt ons mee het dorp in en het is heel interessant.

Wist je dat:
- Swazi's bij de poort van het dorpje vragen of ze het dorp mogen betreden (roepen)?
- Swazi kinderen (meisjes en jongens) vanaf 6 jaar (dan kunnen ze met hun hand en arm over het hoofd het oor beetpakken) niet meer bij de moeder slapen in de hut, maar in de meisjes- of jongenshut?
- het een Swazi man 17 koeien kost om een meisje te trouwen?
- een eerdere koning 75 vrouwen had en 250 kinderen?
- de ouders bij de oudste (erft de spullen van de vader) en jongste zoon (erft de spullen van de moeder) blijven wonen in het dorp?
- de huidige koning niet elk jaar een nieuwe vrouw trouwt?
- de Swazi man een nieuwe vrouw kan trouwen zonder toestemming van de eerdere vrouw(en)?
- tegenwoordig nog 8% op deze traditionele manier woont in erg afgelegen gebieden in Swaziland?
- de oma de belangrijkste persoon (meest wijs) in de leefgemeenschap is?
- de ingang van een hut slechts 40-50 cm hoog is en je dus op handen en voeten binnen moet kruipen?

We vinden het allemaal even interessant en indrukwekkend!
Vervolgens is er nog een zang- en dansvoorstelling waar we ook van genieten. Al met al is het eigenlijk een hele leuke dag geweest, boven verwachting.

Daarna rijden we langs het winkelcentrum The Gables en besluiten pizza's te halen bij Demonaires Pizza (een soort Domino's) met ieder een eigen pizzadoos. Dat hebben we echt nog nooit gedaan..

In het hotel gaan we weer op de kamer eten, lekker flesje wijn erbij. Wederom  een paar spelletjes Monopoly Deal en op tijd naar bed.Want we willen deze hut de volgende dag zo vroeg mogelijk verlaten!