Van Pongola naar Swaziland

7 augustus 2016 - Mbabane, Swaziland

Jammer dat we Shayamoya alweer moeten verlaten, dit is echt een mooi plekje!

Deze ochtend krijgen we de twee wasjes terug. En de schade valt mee, alleen zitten er wel twee kinderkledingstukken bij die niet van ons zijn. Maar op het eerste gezicht, missen wij gelukkig niets. We ontbijten nog lekker, drinken een kopje koffie in het zonnetje en zullen dan echt moeten gaan. Vandaag gaan we naar Swaziland!

Bij het inladen van de auto, valt mijn telefoon uit het borstzakje van mijn jurkje zachtjes op de grond. Helaas viel die net fout, want het hele scherm is gebarsten.... bliep....

Dan gaan we op weg.... Het is slechts 8 km van Pongola naar de grens naar Swaziland. En de grens oversteken is een heel circus hier. We moeten ons eerst melden bij de grenspost om Zuid-Afrika te verlaten.We moeten de paspoorten laten zien, de geboortecertificaten van de kinderen en stempels. Vervolgens rijden we een klein stukje en doorkruisen niemandsland voordat we Swaziland inrijden. Wederom uit de auto, we moeten keurig in een rijtje gaan staan, elk het eigen paspoort laten zien (de douane beambte doet erg autoritair, eerst denk ik dat het een grapje is maar hij is bloedserieus), stempels en een bedrag betalen voor de auto. Gelukkig is het niet al te druk en kunnen we dus redelijk snel weer door.

Meteen worden we geconfronteerd met heel veel armoede. Mensen op blote voeten, krotjes, hele jonge kinderen die langs de snelweg lopen. Het is echt een groot verschil. We waren gewaarschuwd, maar het is toch schrijnend om te zien. Al met al is het een rit van zo'n 3 uur, we moeten naar het midden/noorden van Swaziland. Het landschap is niet erg indrukwekkend. Aan het einde passeren we heel veel suikerriet plantages.

Halverwege de middag komen we aan Royal Swazi Spa, een vijfsterren hotel met casino. Het is voor mij echt een cultuurshock, een hotel met 150 kamers en heel veel mensen uit India, Engelsen, Amerikanen. Vreselijk! We besluiten eerst simpel te lunchen met wat sandwiches. Het eten is echt niet goed, zo'n verschil met hiervoor. We waren gewaarschuwd dat Swaziland erg arm is en dat de service en de kwaliteit echt stukken minder is, maar toch jammer.

Na de lunch ontspannen we wat op de kamer en begin van de avond willen we gaan dineren in het restaurant. We wisten al dat ze geen kinderen onder de 12 jaar toelaten, maar ik dacht 'ik praat ons wel binnen'. Dat lukte dus niet, we konden wel in het buffet restaurant zitten ('ik houd niet van buffet voer') en eventueel van de restaurant menu kaart bestellen. Maar dat was ook zo'n vreetschuur, dat we daar niet eens wilde zitten. We besloten naar de kamer te gaan en room service te bestellen. Een droom van de kinderen die uitkomt om met het bord op schoote te eten!

We doen een spelletje Monopoly Deal en gaan slapen.

Morgen nog een dag in Swaziland!