Van Bushwise naar Baobab Ridge

11 augustus 2016 - Klaserie, Zuid-Afrika

Vandaag reizen we van Marloth Park naar Klaserie Private Nature Reserve.

Het is een flinke reis van de ene provincie naar de andere, dus vertrekken vroeg in de ochtend. We ontbijten in Bushwise samen met een Italiaans homo stel. De taal is niet thuis te brengen, dus aangezien we met elkaar aan tafel zitten tracht ik een gesprek op gang te brengen. Aanvankelijk wordt er een beetje raar gereageerd op mijn vraag, waarom ik dat vraag. De mannen blijken uit Noord-Italie te komen, praten dus een soort Duits omdat dat deel van Italie vroeger bij Duitsland hoorde. We delen elkaars reisverhalen.

Na het ontbijt en het wederom inpakken, gaan we op pad. We zouden ervoor kunnen kiezen om door het Kruger National Park te rijden. Maar aangezien we de dag ervoor een prachtige game drive in Kruger NP hebben gehad, je niet hard kunt en wilt rijden in het Kruger en je niet van te voren weet of en hoeveel oponthoud je hebt gaan we voor safe en vermijden het Kruger NP. We reizen van Marloth Park naar Graskop, naar.......

Rond koffietijd scoren we onderweg, bij een benzine station waar een Mugg & Bean in zit, een heerlijke grote capuccino.

Vanaf Graskop kunnen we kiezen: of via een prachtige weg zonder potholes en dieren op de weg, maar wel flink om. Maar in verband met de tijd besluiten we toch de korte route te doen met potholes en dieren op de weg. Al met al valt het mee. Het is ook een hele mooie route. Natuurlijk lopen er regelmatig koeien en geiten op de weg, maar dat heeft ook wel zo z'n charme. En er zijn inderdaad hier en daar wat potholes. Het is wel een flinke afstand die we moeten overbruggen, dus het is aardig doorrijden.

Als we er bijna zijn, rijden we eigenlijk een eindje langs het hek van het wild reservaat. Leuk, we zien allemaal giraffen van heel dichtbij. Veel pumba's op de weg.

En dan gaan we door de poort van Klaserie Private Nature Reserve. Een prive reservaat in handen van een aantal rijke mensen, grenzend aan het Kruger NP. Papierwerk wordt in orde gemaakt, er moet een fee betaald worden en we kunnen door. We rijden nu in een wildpark, dus rijden langzaam en kijken goed om ons heen om wild te spotten. Na een half uur verlaten we de main road en rijden de bush in.

Na een minuut of 10 zien we Baobab Ridge Private Game Lodge. Een electrisch hek rond de lodge en een wildrooster waar we overheen rijden, moet ons tijdens ons verblijf beschermen tegen de wilde dieren. Dat is een bijzondere gewaarwording, wij verblijven nu eigenlijk in het woongebied van de wilde dieren.

Inmiddels is het rond 13.00 uur. We rijden richting hoofdgebouw en de manager Brett staat ons al op te wachten om ons welkom te heten. Binnen vertelt hij ons het een en ander en krijgen we een koel exotisch drankje. De lodges zijn klaar, dus hij brengt ons er heen. Wij zitten in huisje nummer 2 en de kids zitten in 4. Een prachtig huisje met keuken, relax fauteuils (van die lelijke die je electrisch kunt verstellen), een heerlijk terras (lekker prive), een mooie open slaapkamer met lekker bed en een hele mooie ruime badkamer met vrijstaand ligbad, twee wastafels, aparte ruime douche en aparte toilet. Ruim, stijlvol modern ingericht, echt lekker vertoeven.

Baobab Ridge is een all-inclusive resort maar dan heel kleinschalig en heel luxe. Ontbijt, lunch, diner, twee game drives per dag, alle dranken en zelfs de was, het is allemaal inclusief. Slechts 8 huisjes, heel gemoedelijke sfeer, alles om iedereen zich echt thuis te laten voelen. Goh, wat genieten we hier!

Om 14.00 uur gaan we aan tafel voor de lunch. Natuurlijk met een wijntje wat we zelf uitkiezen uit de koelkast. Een lunch met Franse kaasjes, lekker brood, olijfjes, vers fruit en nog veel meer lekkers. Het smaakt ons.

Om 15.00 uur vertrekken we voor de eerste game drive in Baobab Ridge. We staan op het punt om te vertrekken als we horen dat er een aantal olifanten bij de drinkplaats bij het zwembad zijn. We gaan even kijken en zien wel 30-40 olifanten - groot en klein - bij de drinkplaats. Het zwembad ligt direct aan het electrisch hek met aan de andere kant de drinkplaats, dat maakt dat deze indrukwekkende dieren op slechts enkele meters afstand zijn. Ongelooflijk indrukwekkend, vooral de geluiden.

Daarna gaan we op pad met onze ranger David in een open safari voertuig. Warme trui en jas mee, drankje voor onderweg besteld en off we go. Samen met een Italiaans stel. We verlaten de lodge, rijden door het electrisch hek en zien direct twee buffels lopen dichtbij. Foto's en we rijden verder. Het voordeel van een prive reservaat is dat safari voertuigen van de weg af mogen (er zijn eigenlijk geen wegen, maar meer gebaande paden) en overal kris kras doorheen mogen rijden. Later ervaren we wat dat echt betekent: door struiken, over boomstronken, onder takken/bomen door met hier en daar lopen we wat persoonlijke schade op.

Dan rijden we best een tijdje zonder ook maar een ander safarivoertuig of beesten tegen te komen. David hoort een raar geluid tijdens het rijden, denkt dat de auto panne heeft. Tegelijkertijd denk ik, wat als we panne hebben en wat als David iets overkomt in the middle of the bush...

Rond 17.30 uur stopt David op een redelijk open plek in de bush. We mogen allemaal uitstappen voor de borrel. He?! In de bush lekker buiten staan borrelen? Op mijn vraag: is dat veilig? Natuurlijk, je ziet toch geen dieren...

Borreltje, wat snacks zoals biltong (die gretig aftrek vonden bij David), een leuk gesprekje, mooie foto's maken en we gingen weer. Inmiddels truien aangetrokken en dekentje om ons heen, want als het donker wordt koelt het redelijk snel af.

Dan hoort David van andere rangers dat er een luipaard gespot is. Yes!! Dat is de enige van de Big Five die we nog niet gespot hadden. Inmiddels donker, gebruikt David grote spots om flexibel bij te kunnen schijnen bij het licht van de auto. We komen ook andere safari voertuigen tegen en op een gegeven moment heeft David het luipaard gespot. Hij loopt heel rustig rond, het is een mooi groot bijna gracieus dier. David rijdt steeds dichterbij, evenals andere safari voertuigen. Je kunt je voorstellen dat zo'n beest zich best opgejaagd voelt. Later blijkt ook dat slechts twee safari voertuigen tegelijkertijd bij wild in de buurt mogen komen. En dan is het netjes dat je de plek verlaat na een tijdje en daarmee de weg vrij maakt voor de volgende auto. Zodat een ieder ruimte krijgt om te kijken, zonder de dieren op te jagen.

De Big Five is compleet, we zijn klaar!

Rond 19.00 uur komen we weer bij Baobab Ridge aan en om 19.30 uur wordt het diner geserveerd. We gaan heel even naar het huisje, doen een drankje en gaan bij de boma zitten. Een prachtige boma, groot haardvuur, mooi gedekte tafels met linnen: echt op en top verzorgd onder een prachtige sterrenhemel. Vanavond braai! Heerlijke boerewors, spare ribs, salade, milipap, brood etc. Het is echt goed!

We praten nog even met Brett. Hij blijkt een echte Zuid-Afrikaan te zijn, een bankier die na 6 jaar gewerkt te hebben in Londen gekozen heeft om terug te gaan naar zijn roots. Hij is gestart als ranger, richting management en voert nu samen met zijn vriendin Jessy het management over Baobab Ridge. Follow your dream!

Al met al zijn we best moe van de reis, de game drive en alle nieuwe indrukken dus we gaan op tijd naar bedje toe!